hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > لزوم اقدام قاطع  علیه طمع روس‌ها

لزوم اقدام قاطع  علیه طمع روس‌ها

روس‌ها این روزها سر ناسازگاری با منافع ملی ایران دارند. آن‌ها در ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه؛ خواستار ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به محاکم بین‌المللی شدند


روس‌ها این روزها سر ناسازگاری با منافع ملی ایران دارند. آن‌ها در ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه؛ خواستار ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به محاکم بین‌المللی شدند و از ایران خواستند به مذاکره بر سر این جزایر تن دهد؛ به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت امارات توانسته روسیه را پیرامون زیاده‌خواهی‌های مرتبط با جزایر سه‌گانه با خود همراه کند. این در حالی است که همان‌گونه که مسئولین کشوری بیان داشته‌اند جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک واقع در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، تعلق ابدی به ایران داشته و جزء جدایی‌ناپذیر سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است و قطعا ایران موضوع تمامیت ارضی و حاکمیتی خود بر جزایر سه‌گانه را قابل مذاکره و گفت‌وگو نمی داند.
اما چرا روس‌ها که حداقل در یک سال اخیر حمایت ایران را در عرصه بین‌المللی با خود داشته‌اند چنین واکنشی به مناقشه میان ایران و امارات نشان دادند؟ در این زمینه چندین فرضیه می‌توان مطرح کرد که اهم آن‌ها به شرح زیر است:
اول اینکه قدرت رایزنی امارات در این زمینه (به‌رغم ادعای واهی‌اش) بالاتر از ایران بوده و توانسته دول بزرگ را با خود همراه سازد؛ کشورهای عربی در تلاشند روابطشان را با قدرت‌های بزرگی چون امریکا و روسیه تحکیم بخشند و در این میان امارات متحده عربی قطعا پیشتاز است.
دوم اینکه اقتصاد روسیه این روزها حال مساعدی ندارد، پس طولانی شدن جنگ با اوکراین، روس‌ها به‌نوعی در عرصه بین‌المللی منزوی‌شده‌اند و خواستار رفع مشکلات ناشی از تحریم‌های غربی‌ها هستند و در این میان چه گزینه‌ای ثروتمندتر از کشورهای عربی؟ روس‌ها به پول اعراب نیاز دارند و برای کسب رضایت آن‌ها در نشست‌های مشترک با کشورهای عربی شرکت کرده و بر وفق مراد آن‌ها اعلام نظر می‌کنند.
اما سومین و مهم‌ترین دلیل قطعا خیال آسوده روس‌ها از روابط با ایران است؛ کارشناسان می‌گویند مقامات کرملین بدون نگرانی از واکنش‌های تند و قاطع جمهوری اسلامی، چنین بیانیه‌های ضد ایرانی را صادر می‌کنند و در این راستا اقدام جدی دولت جمهوری اسلامی ایران بیش‌ازپیش ضروری است. روسیه درواقع خط قرمز ایران را رد کرده آن‌هم در شرایطی که جزایر سه‌گانه طبق اسناد تاریخی هویت کاملا ایرانی دارد و ادعای اماراتی‌ها و کشورهای همراه آن قطعا واهی است.
به هر ترتیب لازم است دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران واکنش و اقدام جدی‌تری در این زمینه انجام دهد و صرفا به محکوم کردن بیانیه اکتفا نکند در غیر این صورت بعید نیست روس‌ها در ماه‌های آینده پا را از این فراتر بگذارند و در شورای امنیت به نفع امارات تبانی کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد